Az NKA Hangfoglaló Program Magyar Könnyűzenei Örökség Megőrzését Támogató Alprogramja 2018. november 28-án rendezte meg éves szakmai konferenciáját a Budapest Music Center könyvtárában „Keletről jön a legújabb rockszenzáció!” - konferencia a magyar könnyűzene külföldi jelenlétéről (1957-1989) címmel.
Alább a tanácskozáson elhangzott előadások írott, szerkesztett változatát közöljük.
Két világ között - Életképek a vasfüggönyön innenről
Szerző: Bajnai Zsolt (2018)
„Nem normális dolog, hogy egy
tízmillió lakosú országból évenként másfél millió külföldre utazzon (…) Nem
ismerem el jogos igénynek, hogy 16 éves embernek feltétlenül kell külföldön
járnia. Én erkölcsi követelményt támasztanék fel (sic!). Azt mondanám, mutasd
meg, hogy valaki vagy, és még sokszor fogsz Nyugatra menni.” – mindezeket Kádár
János, a Magyar Szocialista Munkáspárt (MSZMP) első titkára mondta a Politikai
Bizottság (PB) 1965. november 23-ai ülésén.
Tovább
Álomarcú lány?
Szerző: Császár Zoltán (2018)
A sors úgy hozta, hogy a nemzetközi
rockzene születése időben nagyjából egybeesett a Kádár-korszak kezdetével. A
műfaj fejlődése, „nagykorúvá” érése természetesen más módon, más ütemben, más
irányokat véve ment végbe nyugaton és Magyarországon. Nyugaton számtalan
világsztár született, köztük magyar származásúak is, sőt volt olyan, aki
gyermekként hazánkban élt, de nagyon korán kivándorolt szüleivel, majd
felnőttként vált híressé. Több, a korszakban itthon működő zenekar esetében is
megcsillant ennek a lehetősége, azonban valódi, tartós áttörésre sajnos nem
volt példa.
Tovább
Holnap hajnalig - A Neoton sikerei a Felkelő Nap országában
Szerző: Fernbach Erika (2018)
A hatvanas évek végétől a magyar
könnyűzene meghatározó alakja Erdős Péter, aki hivatalos titulusa szerint a Magyar
Hanglemezgyártó Vállalat (MHV) jogtanácsosa (1968-tól) és a sajtóosztály
vezetője volt, valójában azonban a könnyűzenét érintő minden jelentős döntés
hozzá köthető. A „popcézár” az 1970-es évek második felében új célként jelölte
ki a magyar könnyűzene számára a külföldi, elsősorban nyugati piacok
meghódítását.
Tovább
Magyar popgyarmatok a keleti blokkban
Szerző: Jávorszky Béla Szilárd (2018)
A hetvenes évek a magyar popelőadók kelet-európai sikereiről (is)
szólt: a nagyvilágtól vasfüggönnyel elzárt országok többségében a szocialista fiatalok
számára ugyanis ők jelentették a nyugati(as) szellemű produkciókat. A szakmai
körökben egyszerűen vajaskenyértúráknak nevezett, évente akár több alkalommal is
megszervezett koncertsorozatok számos olyan hazai előadónak nyújtottak
megélhetési lehetőséget, akik az évtized közepére idehaza vagy kiszorultak az
élvonalból (Bergendy, Skorpió, Generál), vagy be sem kerültek oda (Apostol,
Gemini, Corvina, V’73, Express, Bódy Magdi, Monyók Gabi). A nyugati poppiacra
kijutó két nemzedéki formációnk, a Locomotiv GT és az Omega, vagy a szintén
korszakos jelentőségű Piramis ugyancsak rendszeresen megfordult az akkoriban
magyar popgyarmatoknak számító szocialista országokban.
Tovább
Nyugatról jött rocksztároknak tűntek - magyar poplemezek a keleti blokkban
Szerző: Réz György (2018)
A magyar popzene sikere a keleti blokk országaiban
nehezen lenne vitatható, és ez a siker az élő fellépésekre, valamint a
rögzített hangfelvételek eladásaira épült. Amíg azonban az élő koncertek és
turnék esetében viszonylag egyszerű mérni a teljesítményt, addig a lemezipar és
lemezkiadás területén a politikai hatások mellett sok technikai, technológiai
szempont is befolyásolta a példányszámokat.
Tovább
„Kár, hogy a magyar nyelvet rajtunk kívül nem érti senki” - A nyelv mint a magyar rock történetének meghatározó tényezője
Szerző: Dragojlovics Péter (2018)
Az
ifjúsági zene művelőinek és hallgatóinak az 1950-es évek második felében a
korszak politikai berendezkedéséből adódóan nemcsak az ideológiai alapú
ellenérzésekkel kellett szembenéznie, hanem azzal is – ez is a korszakból eredő
jelenség –, hogy bizonyos daloknál csupán az „üzenet” egy része jött át, pont
úgy, mint a folyton zavart nyugati rádióállomások műsoraiból. Az adott
időszakban ugyanis a lakosság többsége számára az angol nyelv ismerete nem volt
adott, s mivel a dalok szövege így ismeretlen maradt, ez csak fokozta a zene
vonzerejét, növelve titokzatosságát, termékeny félreértéseket hozva létre. Ezt
a szituációt nagyon pontosan és érzékletesen fogalmazta meg Bereményi Géza az I love you so című dalban másfél-két
évtizeddel később.
Tovább
„Isztambul a miénk, de nem százötven évre” - Magyar rockzenekarok a nagyvilágban
Szerző: Rozsonits Tamás (2018)
A
magyarok zenei tehetsége méltán világhírű, szinte minden korban szórakoztatták
a közönséget magyar muzsikusok és énekesek a királyi udvaroktól a legszínvonalasabb
lokálokon át a komolyzenei koncerttermekig. Amikor a beatzene az 1960-as évek
legelején Magyarországot is meghódította, a legtehetségesebb hazai zenekaraink színvonal
tekintetében pillanatok alatt felzárkóztak a nyugati élvonalhoz. A mind
gyakrabban hazánkba látogató nyugati sztárok fellépési lehetőségéért cserébe
magyar előadók és együttesek is megmérettethették magukat a beat őshazájában,
Angliában és a világ már részein.
Tovább
„Homokot a Szaharába?” - Nyugati hanglemezek magyar rockzenével
Szerző: Kovács László (2018)
Már a hatvanas évek végétől, a
műfaj hazai gyerekkorától megindultak beat- és rockzenekaraink kalandozásai nyugat
felé, ahonnan a műfaj származott. A külföldi utak nemcsak koncerteket, hanem
médiamegjelenéseket és lemezeket is termettek. A hanglemez meghatározó
megjelenési forma volt, amely egy-egy előadó pályáján, ha eléggé eltérő
feltételek mellett is, de nyugaton és keleten egyaránt mérföldkőnek számított.
Tovább
’Five tough Hungarians hit Sydney’ - A Syrius (1970‒1973) ausztrál útja
Szerző: Wagner Sára (2018)
1970 elején a Syrius új felállása, hasonlóan az akkori
magyar beatzenekarokhoz, olyan nyugati együttesek dalainak feldolgozásaival
jelent meg a magyar populáris zene színterén, mint a The Beatles, a The Spencer
Davis Group vagy a King Crimson. A
rajongók az 1970 és 1973 közötti Syriust a „legendás” jelzővel illetik, ezzel
megkülönböztve a régebbi és későbbi formációktól.
Tovább
Amikor csak egyetlen sztárfotóra tellett - Az Interkoncert könnyűzenei exporttevékenysége
Szerző: Csatári Bence (2018)
A Kádár-kori könnyűzenei viszonyokat
jól példázza egy nem éppen erről a szektorról szóló, de erre a szcénára is
vonatkoztatható korabeli vicc: a hetvenes évek végén a jól menő, a közvagyont évtizedek
óta meglopó, a „szocialista munka hőse”-kitüntetést büszkén viselő gyárigazgató
végre valahára felhívja faluról az édesanyját, hogy elbüszkélkedjen fényes
egzisztenciájával. A négyemeletes rózsadombi, márványburkolatú villa előtt
fedett úszómedence terpeszkedik, a fűtött garázsban a legmodernebb luxus
Mercedes áll, a házat csinos takarítószemélyzet tartja tisztán, ám a fejkendős
néni arca mégis elkomorul. A fia megkérdezi: „Mi a baj, anyukám?” Mire az asszony:
„Mindez nagyon szép, édes kisfiam, de mi lesz, ha visszajönnek a kommunisták?”
Tovább
Vágyakba fojtott Nyugat - Az occidentalizmus formái a magyar popzenében az 1960-as és 1980-as évek között
Szerző: K. Horváth Zsolt (2018)
Amikor az 1960–1970-es évek
mindennapi kultúrája kerül szóba, akkor a közbeszédben sokszor érezhető
egyfajta lekicsinylő, enyhén szarkasztikus és közhelyes hang, miszerint
„szegények a vasfüggönyön innen” nem jutottak hozzá azokhoz az evidenciának
tetsző javakhoz, amelyek manapság a hétköznapi élet, a művelődés, a fogyasztás,
vagyis a társadalmi identitás alapjai. Bár politikai, gazdasági és társadalmi
értelemben nem állítható, hogy hamis vagy megtévesztő lenne a vasfüggöny
metaforája, ám a mindennapi fogyasztás vizsgálatakor már óvatosabbnak kell
lennünk.
Tovább
Az NKA Cseh Tamás Program Magyar Könnyűzenei Örökség Megőrzését Támogató
Alprogramja 2017. június 21-én, az A38 hajón szervezett nyílt konferenciát "Vászonról ránk
néztek" - a könnyűzene és a film egymásra hatása a Kádár-korszakban címmel.
Alább a tanácskozáson elhangzott előadások írott, szerkesztett változatát közöljük.
Hogy ránk nézhessenek a vásznakról – bevezető gyanánt
Szerző: Bajnai Zsolt (2017)
Az NKA Cseh Tamás Program Magyar Könnyűzenei Örökség Megőrzését Támogató Alprogramjának immár harmadik évadát záró konferenciája – illetve az ennek anyagát tartalmazó jelen kötet – a könnyűzene és a film egymásra gyakorolt hatását igyekszik körüljárni a Kádár-korban. Ahhoz azonban, hogy e két fontos műfaj, művészeti ág kapcsolatáról és kölcsönhatásairól érdemben beszélni lehessen, szólnunk kell először azokról a hordozóeszközökről – a televízióról, a moziról és érintőlegesen a videomagnóról –, illetve az ezeket működtető intézményekről, amelyek vizuálisan is eljuttatták a közönséghez az újfajta zenét, valamint az addig megszokottaktól a megjelenésükben is eltérő zenészek képét.
Tovább
Az Ezek a fiataloktól a Kopaszkutyáig
Szerző: Csatári Bence (2017)
A filmgyártás speciális szegmense volt a kádári-aczéli kultúrpolitikának, s ez különösen igaz a könnyűzenével foglalkozó filmek készítésére. A korabeli viszonyokra visszaemlékező zenészek bizonyos fokú szabadságot érzékeltek ebben a szférában, ami több színtéren is nyomon követhető. Egyrészt figyelemre méltó, hogy a filmekben szereplő művészek úgy érezték, dalaikat kisebb ellenállást leküzdve adhatják elő mozgóképen, mint hogy nagylemezre kerüljenek vagy rádiófelvétel készüljön belőlük. A Miért hagytuk, hogy így legyen? című Illés-szám keletkezésére Bródy János így emlékszik: „Ennek a számnak a létrejötte Az oroszlán ugrani készül című filmhez kapcsolódik. A rendező Révész György kért fel, hogy írjunk egy dalt a filmhez, és sikerült megállapodnunk abban, hogy szabad kezet kapunk. Ez fontos volt, mivel tudtam, hogy a számot így nem kell máshol engedélyeztetni, az kizárólag a filmrendező felelőssége.”
Tovább
A zeneszociológus szemével – Vitányi Iván szerepe az Extázis 7-től 10-ig című filmben
Szerző: Ignácz Ádám (2017)
Az 1969 tavaszán bemutatott Extázis 7-től 10-ig – amely a témában készült első magyar dokumentumfilmként vonult be a köztudatba – a beatzenéről (és általában: az ifjúsági kultúráról) az államszocializmus időszakában készített filmek közül az egyik legtöbbet hivatkozott és legtöbbet elemzett alkotásnak számít. A film rendezője, Kovács András az akkoriban divatba jövő francia spontán filmezés és az 1920-as évek Szovjetuniójában forgatott, összefoglalóan Kino Pravdaként ismert, „tiszta” dokumentarizmusra építő mozihíradók eszmeiségét követve több ízben választott művei tárgyául a társadalom széles rétegeit foglalkoztató témákat, és bevallottan arra törekedett, hogy az adott problémát mintegy „alulnézetből”, vagyis az adott kérdéskörben leginkább érintettek megkérdezésével mutassa be. Az Extázis 7-től 10-igben riporterként is közreműködő Kovács – az akkoriban népszerű beatzenekarok koncertjein készített felvételek bejátszása mellett – ennek megfelelően elsősorban a beatrajongó fiatalokkal, középiskolásokkal, egyetemistákkal, valamint az ifjúsági zene jelenségéhez rendszerint távolságtartással viszonyuló idősebb korosztály képviselőivel készített beszélgetésekre építette moziját.
Tovább
Az 1980-as évek emblematikus szórakozóhelyei és a film – az Árnyékszázad és a Rám csaj még nem volt ilyen hatással című filmek elemzése
Szerző: Tóth Eszter Zsófia (2017)
Az 1980-as évek végének két emblematikus budapesti szórakozóhelye mindenképpen volt: a Fekete Lyuk és a Tilos az Á. A korszakban – illetve pár évvel később – készült két játék- és egy dokumentumfilm részben ezeken a helyszíneken játszódik: a Fekete Lyukat Dér András alkotása, az Árnyékszázad, a hely közönségét Dettre Gábor és Varga Ágota dokumentumfilmje, A holnap érdeklődés hiányában elmarad jelenítette meg. A Tilos az Á pedig a fiatalon elhunyt Hazai Attila íróhoz is köthető emblematikus filmben, a Rám csaj még nem volt ilyen hatással című alkotásban kapott szerepet.
Tovább
Beatzenekarok és egy helyi KISZ-szervezet együttműködésének lehetőségei – a Pumpa zenekar a csepeli KISZ-alapszervezet előtt
Szerző: Szabó Kata (2017)
„Különösebben én sem örülnék a nagyon hosszú hajú gyerekeknek. Komikus lenne.”
(Idézet a filmben szereplő KISZ-alapszervezet kultúrfelelősétől)
A hatvanas évek második felétől ugyan nem nagy számban, de készültek magyar filmek a beatzene korabeli társadalmi és kultúrpolitikai megítéléséről, az új stílusnak a fiatalok életébe való berobbanásáról. Hogy csak a legismertebbeket említsem, az 1966-os Közbejött apróság, majd az Ezek a fiatalok és az Extázis 7-től 10-ig mind a fiatal generáció újfajta közösségi élményeként, divatjaként mutatják be a beatet, és többnyire a nemzedéki konfliktusra koncentrálnak.
Tovább
A „Fényes szelektől” Fényes Szabolcsig – a proletárdiktatúra és a filmzene Fényes Szabolcs munkássága tükrében
Szerző: Galambos István (2017)
A két világháború között létrejött és első virágkorát élő magyar filmművészet és filmipar rendkívüli népszerűségéhez jelentősen hozzájárultak a filmekben hangsúlyos szerephez jutó dalok, amelyek nemritkán a mai napig ismert slágerré váltak. Már az első magyar „félhangos” filmben, a Csak egy kislány van a világonban – amelynek egyik főszerepét az ekkor még szinte ismeretlen vidéki színész, Jávor Pál játszotta, de a címadó dalt Fekete Pál énekelte – kiemelt szerepet kapott a filmzene. 1931-ben az első magyar hangosfilmhez, a Kék bálványhoz Angyal László komponált zenét annak a Harmath Imrének a szövegére, aki ugyanebben az évben Fényes Szabolcs első operettjének, a Mayának a szövegkönyvét is jegyezte. 1931 és 1944 között összesen háromszázhatvan hangosfilm készült, ezek közül hatvanhatnak volt a zeneszerzője Fényes Szabolcs. A második világháborút követően mind a filmesek, mind a zeneszerzők új elvárásokkal szembesültek, így a korábban foglalkoztatott szakemberek egy része háttérbe szorult.
Tovább
Kancsalul festett egekből hullik a kép – a hazai ifjúsági kultúra mozgóképes lenyomatai
Szerző: Dragojlovics Péter (2017)
„Az akkori zenekarok tagjait csak az különböztette meg tőlünk, hogy ők a színpadon álltak, mi meg a nézőtéren ültünk, álltunk vagy táncoltunk. Ugyanolyan problémákkal küszködtünk, hasonló volt az életvitelünk, egyformán öltözködtünk, gondolkodtunk. Saját magunk teremtettük meg a saját magunk zenei kultúráját a színpadon. »Mi« voltunk a színpadon és természetes, hogy a saját bajainkról, örömeinkről énekeltünk. A mi korosztályunkkal együtt született meg ez a zene, s nagyon fontos momentum, hogy ugyanolyan korú fiatalok játszották ezt a zenét, mint akiknek játszották. Nálunk egy fiatal író, vagy filmrendező életkora kb. harminc-harminckét év. Nem általános jelenség, hogy huszonévesen könyvhöz, vagy filmhez juthasson valaki. […] Tehát a hatvanas évek végén a mi korosztályunk tagjai egész egyszerűen nem voltak olyan helyzetben, hogy más művészeti ágban is megfogalmazhassák életérzésüket, »idősebb« művész pedig, úgy látszik, nem akadt, akinek fontos lett volna ez. Lehet, hogy nem is volt ez olyan fontos?”
Tovább
Szabadság, csalódás, apokalipszis – rockzene és nemzedéki közérzet három Kádár-kori magyar filmben
Szerző: Benke Attila (2017)
„A Beatrice feloszlott, a Bizottság eltűnt a műfaj perifériáján, a Hobo Blues Band nagylemezes, filmes zenekarként lépett fel, a P. Mobil is immár elkészült nagylemezének zeneanyagát mutatta be. A színpadon már nem lázadó ideálok játszottak, hanem körülrajongott, de közönségüktől egyre inkább távolodó szupersztárok, agyonajnározott zenekarok évek óta változatlan programmal, untig ismert slágerekkel, rutinos sztárallűrökkel »szórakoztatták« közönségüket” – írta Sebők János Rock a vasfüggöny mögött című könyvében.
Tovább
Nagylemezek helyett – a kortárs magyar film és a popzenei underground kapcsolata a nyolcvanas években
Szerző: Jávorszky Béla Szilárd (2017)
Jóllehet a kortárs magyar film és a popzene a hatvanas évek második fele óta érintkezett egymással (lásd jelen kötet tanulmányait), a nyolcvanas évek elején minden korábbinál intenzívebben találtak egymásra. Ebben az időszakban alapvetően három, egymástól karakteresen elváló irányzatot figyelhettünk meg.
Tovább
A 3T rendszere a Kopaszkutya szemén keresztül
Szerző: Rosta N. Napsugár (2017)
A Kádár-korszak kultúrpolitikáját tekintve sok mindenben változtatott az előző rendszerhez képest. Míg a Rákosi-éra alatt kategorikusan támogatott és tiltott alkotásokra osztottak be minden művészeti produktumot, addig az 1956–1989 közötti időszakban megjelent a tűrt kategória is, ami egyfajta átmenetet jelentett, az alkotók számára pedig valamelyest szabadabb mozgásteret. Ez a keretrendszer alapvetően meghatározta a film- és zeneművészetet, de a politikusoknak is problémát jelentett egy idő után, mert sok esetben nem volt egységes a vélemény, s a döntéshozók teljesen másképp ítéltek meg egy-egy alkotást.
Tovább
2016. Június 22-én a Ludwig Múzeum első emeleti előadótermében rendezte meg
Időtlen hangok című konferenciáját az NKA Cseh Tamás Program Magyar Könnyűzenei Örökség
Megőrzését Támogató Alprogramja. Az előadók a rocktörténet hazai kuriózumaival foglalkoztak,
az elhangzó referátumok a magyar könnyűzene történetének hetvenedik születésnapjukat ünneplő
ikonjai – Bródy János, Demjén Ferenc, Frenreisz Károly, Koncz Zsuzsa és Nagy Feró – előtt
tisztelegtek, de hallhattunk egy előadást az ugyancsak a hetvenedik születésnapjukat ünneplő
külföldi hírességekről is. A hallgatóság az izgalmas prezentációk meghallgatását követően
egy rendhagyó tárlatvezetésen is részt vehetett a Ludwig Múzeum Rock/tér/idő című,
a magyarországi könnyűzene és képzőművészet kölcsönhatásait bemutató kiállításán.
Alább
az elhangzott előadások leírt, szerkesztett változatait közöljük.
Előszó - Filléres emlékek gyűjtése
Szerző: Bajnai Zsolt (2016)
Magyarország második világháború utáni történelme szerintem nem érthető meg a magyar könnyűzene ismerete nélkül. Ha ezt az általam a Cseh Tamás Program és benne a Magyar Könnyűzenei Örökség Megőrzését Támogató Alprogram indulása óta oly sokszor hangoztatott „tételt” valaki netán túlzásnak érezné, annyi engedményt teszek, hogy az ország történetének megkerülhetetlenül fontos része mindaz, ami évtizedeken át a könnyűzene számtalan területén, rondán fogalmazva ebben az iparágban történt.
Tovább
Forradalom és rendszerváltás között (1956–1989) – a kulturális élet irányítása a Kádár-korban
Szerző: Buzinkay Géza (2016)
Egyáltalán nem támogató és átlátható feltételek mellett kezdhették meg
előadóművészi pályájukat a most hetvenéves koruk körül járó
pop-rock-beatzenészek, énekesek és együttesek. A kultúrpolitika
irányítóinak ízlésvilágán kívül esett a „könnyűzene”, ráadásul ezek az
előadók nagy tömegeket vonzottak, miközben az alkotmány „a dolgozók
érdekeinek megfelelően” biztosította a gyülekezési szabadságot,[1]
vagyis a Párt dönthette el minden esetben, hogy mi áll „a dolgozók
érdekében”. Koncz Zsuzsa, Bródy János, Nagy Feró, Frenreisz Károly,
Demjén Ferenc, az Illés-együttes és Szörényi Levente, a
Bergendy-együttes, valamint az Omega tagjai kamaszkorukat élték, amikor
az 1960-as évek elején működni kezdett a Budai Ifjúsági Park.
Tovább
„Keletről jön a legújabb rockszenzáció” – A Kádár-kori könnyűzene külföldön
Szerző: Császár Zoltán (2016)
A rockzene vizsgálata, feldolgozása, értékelése, kulturális hatása sok
szempontból megközelíthető, a nézőpontok száma bizonyára a végtelen felé
tart, ezért felsorolásukba kezdeni nem is igazán érdemes. Van egy
aspektus azonban, amely biztosan nem hagyható figyelmen kívül, ez pedig e
muzsika nemzetközi hatása és az országok határain messze túlmutató
népszerűsége. A Kádár-kori Magyarország könnyűzenéjét is aktív
nemzetközi jelenlét jellemezte. A címben idézett mondat – amelyet Roy
Carr, a neves zenei magazin, a New Musical Express zenei
újságírója vetett papírra 1971-ben, az alig néhány hónapja működő
Locomotiv GT együttes kapcsán – is ezt hivatott erősíteni.
Tovább
A magyar dal apja – Bródy János kulturális önazonosságunkra gyakorolt visszavonhatatlan hatásáról
Szerző: Stumpf András (2016)
Lehet-e újat mondani arról az emberről, akit ötven éve ismer az egész ország? Arról a művészről, akinek munkássága úgy vált kulturális önazonosságunk részévé, hogy ezt a tényt senki nem is vitatja. Aki államalapító királyunk és főleg ellenlábasa, Koppány szájába adott házibulikon máig üvöltve idézett szavakat. Aki a nagybetűs magyar rockopera megírásával legalább tízmillió embert gondolkodtatott el arról, kik vagyunk mi itt a Kárpát-medencében, s hogyan, milyen áron tudunk megmaradni. Ha tudunk.
Tovább
Kiálts farkast! – Nagy Feró előadói és dalszerzői pályaképe
Szerző: Poós Zoltán (2016)
A hetvenes évek végén jórészt Battonya csatornákkal szabdalt tájain csavarogtam korgó gyomorral, mert szinte sosem voltam otthon, hónom alatt az Omega Csillagok útján című lemezével, hogy elcseréljem egy teleszkópos horgászorsóra. Szerettem mindent felfedezni, ezért simán besétáltam a Szárazér partjáról egy-egy ház kertjébe, mert a vízpart felől nem voltak kerítések. Aztán valahogy megérkeztem az osztálytársamhoz, aki nekem adta az apjától ellopott horgászorsót. A csencselés hozzátartozott a napi egészségügyi sétáimhoz, volt, hogy egy B-52’s-lemezzel vagy egy házilag eszkábált Fender Stratóval a hónom alatt bukkantam fel egy városszéli erdősávban. Ha azt hallottam valakiről, hogy megszerezte a Zenattya Mondattát, váratlanul becsöngettem hozzá.
Tovább
Üss a kölökre! – Az erőszak mint az MSZMP hatalomtechnikai megfontolása a könnyűzenei életben
Szerző: Csatári Bence (2016)
A Kádár-rendszer diktatúrájának slendriánsága a könnyűzenei életben
nemcsak a zenekarokkal, szólistákkal szembeni retorziók alkalmazásában
vagy azok elmaradásában, tehát a büntetés kiszámíthatatlanságában
nyilvánult meg, hanem az újonnan feltörekvő, zenehallgató ifjúság
magatartásának megregulázásában, öltözködésének szabályozásában, illetve
a velük szemben fellépő rendfenntartó erőszak-apparátus irányításában
is. Némi malíciával azt is megjegyezhetnénk, hogy az, hogy a rendszer
mikor alkalmaz erőszakot egy-egy koncerten, kevésbé volt
prognosztizálható, mint az, hogy mikor lép a fiatalok kedvenc együttese a
világot jelentő deszkákra. Ennek a helyzetnek a lényege voltaképpen a
bizonytalanság megteremtése és fenntartása volt, ami a hatalom által
puhának mondott – vagy hazudott – diktatúra speciális csengőfrászát
hozta létre a fiatalok körében bizonyos esetekben. Ezt a fajta kvázi
félelmet indukálta ugyanis a koncertszervezők következetlensége, mivel
sokszor nem tudták a fiatalok, miért is kapták a koncerteken a pofont a
rend szigorú őreitől, máskor persze számíthattak rá, és esetleg ennek
ellenére nem következett be a fizikai bántalmazás – bár jó eséllyel ez
utóbbi eset fordult elő kevesebbszer.
Tovább
A nyughatatlan bohém – Frenreisz Károly életútja
Szerző: Rozsonits Tamás (2016)
A múlt században a Rushmore-hegy oldalában kifaragták az Egyesült Államok négy elnökének arcmását, amely megihlette a Deep Purple In Rock borítójának alkotóját is. Ha hazánkban ötletet merítene ebből valaki, és nálunk is elkészülhetne egy hasonló a hazai rockzene alapító atyjainak képmásával, az biztos, hogy Frenreisz Károly arcképe köztük lenne.
Tovább
„Valahol egy lány” – Koncz Zsuzsa pályájának jellegzetességei a szocialista időszakban
Szerző: Tóth Eszter Zsófia (2016)
„Koncz Zsuzsa. Az első perctől kezdve szerettem őt. Amikor felbukkant a Ki mit tud?-on, rögtön a szívembe zártam, és ma is ott őrzöm. Kellemes megjelenése, szolid viselkedése, hibátlan énekhangja, dalai, kulturált előadásmódja, szépsége, mindez megfogott. Hatott rám. A csodával határos, hogy mindezt nagyjából a mai napig tudja és csinálja is. Finom, megnyerő a modora, és nem utolsósorban elegánsan szép. Az a gyönyörű haj – persze nem emiatt lett a kedvenc énekesnőm. Szerintem fontos az is, hogy soha nem keveredett botrányokba, mint annyian mások, ha jól tudom, mindig szolidan élt, viselkedett. És persze nagyon szeretem, ahogy és amiket énekel. Ha éppen otthon vagyok, amikor koncertet ad, ki nem hagynám! Mai napig is nagy kedvencem, mint ahogy Bródy is.”
Tovább
Egy összetéveszthetetlen hang – Demjén Ferenc előadói pályaképe
Szerző: Réz György (2016)
Demjén Ferenc több okból is a magyar könnyűzene megkerülhetetlen alakja. Már a műfaj születésénél jelen volt, népszerűségét pedig a kezdetektől napjainkig sikerült megőriznie. Nem csupán zenészként, hanem szövegíróként és dalszerzőként is ismert és elismert. Pályájának ötven éve alatt játszott underground rock and roll zenekarban, vendéglátóhelyeken, szupergruppban, tánczenekarban, és a szólókarrierje is a legjelentősebbek közé tartozik, vagyis a könnyűzene gyakorlatilag összes, Magyarországon ismert szintjén zenélt, ráadásul mindenütt hiteles tudott lenni.
Tovább
Életfogytig rock and roll – hetvenesek a nagyvilágból
Szerző: Jávorszky Béla Szilárd (2016)
Ezen a konferencián nekem jutott a kakukktojás szerepe: miközben előttem a kollégák az idén a hetedik ikszet betöltő magyar beatzenészek érdemeit méltatták, nekem az a tisztem, hogy a velük egyívású amerikai és brit kollégák pályaívét rajzoljam meg – lehetőleg húsz percben.
Tovább
Befolyásolta-e a mákszezon a nyolcvanas évek underground zenekarainak
koncertrepertoárját? Be lehet-e zárni a rock'n'rollt egy kombinált
szekrénybe?
Milyen titkokat őriz az egykori popmegmondó és a hazai bluesguru?
Milyen sztorikat tud a Cseh Tamás-hagyaték őrzője és kezelője?
Többek között ezekre a kérdésekre is választ kapott a Cseh Tamás Program Könnyűzenei
Örökség
Megőrzéséért Alprogramja, s a rocktörténet kiásott kincseit „Az élő
múlt” című konferencián tette közzé 2015. június 18-án a
Várkert
Bazár Testőrpalotájában.
Bajnai Zsolt: Így kezdődött
Szerző: Bajnai Zsolt (2015)
A Cseh Tamás Program Magyar Könnyűzenei Örökség Megőrzésének Alprogramja
első eredményeit bemutató, „Az élő múlt” címmel rendezett konferencián a
program egészének bemutatása és első eredményeinek ismertetése mellett
arra próbáltam helyezni a hangsúlyt, hogy hová kellene kifutnia ennek az
alprogramnak, mi kellene ahhoz, hogy létrejöhessen az ország első,
minden igénynek megfelelő könnyűzenei múzeuma, esetleg könnyűzenével
foglalkozó tudományos intézete.
Tovább
Bihari Balázs: Feltámadunk!
Szerző: Bihari Balázs (2015)
Gyűjtő vagyok. Sokszor csak elméletben, sokszor csak fejben
rendszerezem, katalogizálom rajongásom tárgyait, sokszor el is veszek a
gyűjtemények között és kétségbeesetten próbálok visszaevickélni a
valóságba. Elég sokszor nem sikerül.
Sokszor még most is rajongó vagyok. Láttak már 47 éves rajongót ágyon ugrálni kedvenc zenéjére? Talán jobb is, ha nem.
Zenész vagyok. Mostanában leginkább stúdióban, próbateremben és koncerteken.
Tovább
dr. Csatári Bence: Rock a barikád két oldalán – Az Azok a régi csibészek poptörténeti talkshow első félévének tapasztalatai
Szerző: dr. Csatári Bence (2015)
A hazai könnyűzene-történeti kutatások a Cseh Tamás Program Könnyűzenei
Örökség Megőrzése Alprogramjának beindításával új lendületet kaptak.
Eddig is számos pop-rocktörténeti monográfia jelent ugyan meg, ám ezek
legtöbbször megmaradtak a publicisztika műfajában, illetve egy-egy
zenekar, szólista karrierjét dolgozták fel. A 2015 tavaszán indított Azok a régi csibészek
elnevezésű sorozat azonban mindemellett igyekezett rocktörténeti
dokumentumok, levéltári források alapján is olyan, közönség előtt zajló
mélyinterjúkat készíteni neves előadókkal, amelyek nem pusztán egy-egy
művész pályafutását taglalták, hanem feszegették a rocktörténeti
folyamatok okait, miértjeit is.
Tovább
Hanák Gábor: Cseh Tamás Archívum – egy interdiszciplináris gyűjtemény
Szerző: Hanák Gábor (2015)
A Cseh Tamás Archívum előzményei sok évvel ezelőttre nyúlnak vissza, akkor indult el a munka, amikor a Századunk
című történelmi dokumentumfilm-sorozatot készítettük és Cseh Tamás a
kilencvenes évek végétől a műsor moderátora volt, egészen 2006-ig.
Archívumunk első nagyobb digitalizálási programja 2003-ban zajlott,
amikor Tamás szembesült azzal, hogy a polcain évtizedek óta gyűjtött
szalagokat nem tudja lejátszani. Elkészült ekkor tíz DVD, ez jelentette
számunkra, a Széchényi Könyvtár Történeti Interjúk Tárában –
szimbolikusan – az Archívum kezdetét.
Tovább
Jávorszky Béla Szilárd: Privát rocktörténet
Szerző: Jávorszky Béla Szilárd (2015)
Picit persze félrevezető a cím, hisz amit mi néhányan a Cseh Tamás
Program keretében megvalósítani szeretnénk, az sem szellemiségében, sem
céljaiban nem egészen ugyanaz, mint a több mint ötven részt megélt
televíziós sorozat. E jelzős szerkezet viszont mégiscsak telitalálat, hisz voltaképpen
tényleg erről van szó: a hazai pop- és rocktörténet különböző
korszakaiban szocializálódott, majd annak különböző korszakait
meghatározó előadók, formációk, műfajhoz közeli emberek személyes
életútjain, emlékezésein, történetmorzsáin, meglátásain keresztül
árnyalni, finomítani és nem utolsósorban életszerűvé tenni a magunk
mögött hagyott bő ötven esztendőt.
Tovább
Poós Zoltán: Mindenki itt van?
Szerző: Poós Zoltán (2015)
A pop számmisztikájának kulcsa a három (lásd: háromperces slágerek) és a
tizenöt (lásd: a hírnév hosszúsága percben mérve). A rockzenében minden
csoda három percig tart, addig, amíg véget nem ér a szám. Főleg
hallgatni kell tehát a popot, nem beszélni róla. Most képzeletben
tegyünk fel ezért egy lemezt, hallgassunk előírásszerűen,
azaz: hangosan. Vagyis, az Omega használati utasításával élve: (e)z a lemez neked szól, játszd hangosan! És
még egy jó tanács: „(n)e fogjon senki könnyelműen a húrok
pengetésihez”; vö.: „tanulj meg három akkordot, és alapíts zenekart!”
Tovább
Vass Norbert: Hogy lehet egy bozgor komilfó? – Dénes József Szökésben című kötetéről
Szerző: Vass Norbert (2015)
Döncinek Víg Mihály igaz barátja volt. Egy 2013-as Balaton-buli előtt, a
Dunán ringva elmondott utóbbi egy történetet az előbbiről. Dönci akkor
már nem élt. Szelleme viszont ott keringett valahol a golyóluggatta,
málló, levizelt és összehányt ferencvárosi falak között. Az mesélte el
Mihály a barátjáról a videón, hogy miért rúgta ki őt a bandájából. „Telefonált…” – kezdi
ironikus-rezignáltan, és hangja olyan mélyről érkezik, mintha a Mester
utcai foghíjtelkek kavicsai alól korcogna, arcán viszont a mosoly
szívből jövő. Telefonált tehát Dönci, hogy mindjárt odaér a próbára. A
Boráros térnél járt akkor. Aztán háromnegyed óra múlva megint csörrent a
mobil. A gitáros akkor
Tovább