Élet- és karrierinterjúk

(rezümé)

Akkor csak a dobolás számított. Hívtak is mindenhova, ismertek. A Magyar Hanglemezgyártó Vállalatnál én voltam »A Dobos«.

Németh Gábor

Németh Gábor

Németh Gábor művészetet pártoló értelmiségi családban született. Testvéreivel együtt zeneiskolába járt, a cselló volt az első hangszere. Egy iskolai rendezvényen ejtette rabul a dob, tizennégy éves korában már iskolai beatzenekarban játszott a saját maga által készített dobfelszerelésen:

„A nagyanyám edényeinek alját kiütöttem apám méregdrága vésőivel (tönkre is tettem őket), aztán vettem celofánt, vizesen kifeszítettem az edényekre, bekentem valamivel, hogy ne szakadjanak be olyan gyorsan, és így építettem magamnak egy kis dobfelszerelést. Lábgépet is készítettem, megfigyeltem, hogy néz ki, és egy tévés kartondoboz lett a nagydob.” Ettől kezdve az életét a gyakorlás határozta meg éveken keresztül. „Akkoriban kezdtem el borzalmasan sokat gyakorolni. Napi nyolc órát, de még karácsonykor és szilveszterkor is! Reggel fél ötkor keltem, gyakoroltam hétig a konyhában, akkor még az egész család aludt. Nyolcra beértem a gimnáziumba. Volt ott is egy gumilapom, ha tehettem a szünetekben is elővettem.”


Fotó: Kalocsai Richard

Tizenhat évesen Kakas József, majd a legendás Kovács Gyula magántanítványa lett, az érettségit követően felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Konzervatórium Jazz Tanszakára. Osztálytársaival együtt a magyar zenei élet meghatározó egyéniségeivé váltak, hazánk leghíresebb zenekarainak tagjaiként: „Következett életem legszebb időszaka, szerintem a »legdurvább« osztályba kerültem. Pálmai Zoli, Herpai Sanyi, Postásy Juli, Gőz Öcsi, Dés Laci és sorolhatnám.” A konzervatóriumi évek alatt a Theátrum zenekar tagja lett, majd a Deák Big Bandet követően az Apostol együttesbe hívták. Onnan igazolt hazánk egyik vezető rockzenekarába, a Skorpió együttesbe, 1976-ban. Huszonegy évesen így került a zenekarok első ligájába. A Skorpió tagjaként rendkívüli hírnévre tett szert hazánkban és külföldön is, technikai tudásának és egyedi stílusának köszönhetően. Néhány évvel korábban Németh Gábort a világ akkori legmeghatározóbb ütőhangszergyára, az amerikai Ludwig cég meghívta a művészei közé: „Hívott a Ludwig cég, a levelüket máig őrzöm. A Debreceni Jazz Napokon játszottunk a Deák Big Banddel. A koncertet a Magyar Rádió felvette. Az ezen hallható dobszólómat kiküldtem Chicagóba a cégnek. Postafordultával válaszoltak, hogy ez nagyon jó, szívesen látnának.”

1979-ben a Skorpió feloszlása átalakulási hullámot indított el, megalakult a Dinamit együttes, majd 1982-ben a Nagy Feró és a Bikini. Közben Németh Gábor stúdiózenészként több száz felvételt készített:

„Akkor csak a dobolás számított. Hívtak is mindenhova, ismertek. A Magyar Hanglemezgyártó Vállalatnál én voltam »A Dobos«. Nekem szóltak mindig először, ha adódott egy felvétel. És a Magyar Rádióban is. Az volt a szlogen, ha én ráérek, hála istennek nem lesz probléma a dobbal.” A Bikiniből való távozását követően koncerthangosító és világosító céget alapított: „Volt egy óriási hang- és fénycuccom, talán a legnagyobb itthon abban az időben. Teherautóm, embereim. Rengeteget dolgoztunk. Hatalmas rendezvényeken.”

Később megalapította a Reaktor Stúdiót, és játszott a Kormorán együttesben, majd létrehozta az Art Reaktor és a Crack Orchestra nevű zenekarait. 2003-ban a világhírű lengyel progresszívrock-zenekar, az SBB tagja lett. Játszott a Beatrice együttesben is, és tíz évig ő volt a P. Mobil dobosa.

2007-től a Kőbányai Zenei Stúdió dob szakán oktatja a fiatal tehetségeket. A MAROCK Egyesület elnökeként elindította a Rádió Rockot, amely új lendületet pumpált a hazai rockzenekarok vérkeringésébe. Magyar zenészek közül elsőként vált, nagyon fiatalon egy hangszergyártó márkaképviselőjévé:

„Egy időben én voltam a Dubán hangszerek képviselője, több felszerelést is készített nekem idősebb Dubán Dezső. Legendás volt még a tükörcserepekkel teleragasztott dobom is, ami mindenkinek elvágta a kezét, aki csak hozzáért, viszont baromi jól nézett ki megvilágítva. A könyökdobok is a nevemhez kötődnek.” 

Évtizedek óta a világhírű svájci Paiste cintányérgyár márkanagykövete: „1990-től, amikor minden átalakult. A FonTrade főnöke, Csider Karcsi kezdte forgalmazni hivatalosan itthon ezt a márkát, ő segített. Rendszeresen ellátnak új cintányérokkal, most már egyenesen a gyárból kapom a készleteket.” Hangszereire rendkívül gondos, a színpadi látványuk is lenyűgöző, hatalmas, mindig két nagydobot felvonultató és számtalan más ütnivalóval kombinált dobszettet használ, elég csak a korai Dubán, a Ludwig Blue Vistalite, a meggypiros Tama Royal Star, a sárga és a bordó Premier vagy napjainkban használt sárga Yamaha Stage Custom felszereléseire gondolni. A dobverők tekintetében márkahű: „Kiss Jenő faesztergályos mester készíti [őket]. Felhívom, azonnal mondja: »Németh úr? Viszem, hogyne!« 1972 óta az ő dobverőit használom.”  Egyéni, ahogy bármilyen hangszert behangol, a játéka pedig kivételesen egyedi, világszínvonalú: Németh Gábor a Dobosok Dobosa!

Megosztás:
Az interjút Rozsonits Tamás készítette
A teljes interjú letöltése:
Németh Gábor - életútinterjú [pdf]