Tatabánya

Poptörténeti emlékpontok

KISKER

A KISKER a kiskereskedelmiből eredeztethető mozaikszó, ami a hatvanas években nem takart mást Tatabányán, mint az 1-es erőmű és a hajdani Szájer kocsma szomszédságában lévő szakszervezeti művelődési otthont, melynek színpaddal rendelkező nagyterme négy-öt évig a helyi fiatalság zenei, kulturális és művészeti ízlését lesz hivatott szolgálni.

Egyelőre azonban csendes, mint Európa a forradalmak után, a KISKER még a revolúció előtt áll, csak a ritka alkalommal megtartott vállalati rendezvények verik fel a csendet, és a valóban kedves, segítőkész igazgató elvtárs barátaival folytatott ulticsatáinak szolid zaja szűrődik ki az egyik kisteremből. A robbanásszerű változást – 1971-et írunk – a Cső együttes érkezése jelenti, melynek a formálódás utáni klasszikus felállása: Király Herman (gitár, ének); Szelőczei László (basszusgitár) és Czipri Zoltán (dob), s ebből következően a Cream-, Jimi Hendrix- és a Black Sabbath-sikerek adták zenei hátországát. Hamarosan tömegek kezdték látogatni a bulikat, amelyek olyan népszerűek lettek, mint az ötvenes éveket idéző büfében a kevert (rum+császárkörte) és a Kőbányai üveges sör kombója.

A tagváltások, a fúvós szekció bevonása sem segített, a Csőt is gyorsan elérte a korabeli zenekarok sorsa, 1972 végén feloszlottak, de akkor már a középiskolai Ramsesből megalakult az És együttes csírája, mely később a KISKER állandó zenekara lett. Ennek a bandának a működését is sok tagcsere kísérte, de ez nem zavarta őket abban, hogy telt házas bulikat adjanak, bárhol is lépjenek fel, illetve ORI-vizsgát is tegyenek, ami egy amatőr együttesnek akkoriban a non plus ultra volt. Deep Purple-t, Uriah Heepet, Yest és progresszív rockot nyomtak, de saját számokkal is operáltak, olyannyira, hogy akkoriban a Dunántúl top 2-es együtteseként tartották őket számon. Fekete Tibor Samu ebből a formációból futott be könnyűzenei karriert, a popzene rajongói a Korál együttes basszusgitárosaként ismerhették aktív éveiben. Tehát az És klasszikus felállása: Csaszni János (gitár), Király Herman (gitár, fuvola, ének), Fekete Tibor Samu (basszusgitár), Kaposvölgyi József (billentyűk), Mente Vilmos (szaxofon), Czipri Zoltán (dob) és Majsai Gábor (ének). A zenekar felbomlását az 1978-as év hozta el, a zenészek egy része a külföldi és hazai vendéglátóiparban dolgozott, a többiek civil foglalkozást választottak maguknak.

A KISKER azért fontos helyszíne tatabányai rockéletnek, mert ekkoriban keddenként Radics Béla és a Tűzkerék nyomta itt a rhythm and blues-t. Radics, legyen elég annyi – bárki bármit hallott felőle –, fantasztikus zenész volt. Érdemes megemlíteni, hogy hétfőnként a kertvárosi kultúrotthonban a Scampolo és Bontovics Kati tartott rock-meetinget, hogy utánuk majd szerdánként Horváth Charlie és az Olympia csődítse a külvárosi övezetbe a helyi fiatalság javát. A KISKER-ben egy kereskedelmi vállalat után most a megyei Vöröskereszt működik.


Ha még többet akarsz tudni:
Komárom- Esztergom megyei Rocklegendák (szerkesztő: Cserteg István), Peron Music Alapítvány, 1997.
Egy boldog beat korszak emlékei (szerkesztő: Regős László), Facebook

Fotók

Megosztás: