Budapest

Poptörténeti emlékpontok

Kassák Klub

Mielőtt szorgos kezek odaadó munkájával 1968-ben felépült volna Zuglóban a Kassák Lajos Művelődési Ház, a Kacsóh Pongrác úti lakótelep fiataljai mellőzni voltak kénytelenek a kerületi közművelődés áldásos hatásait. Amikor viszont kész lett a fővárosszerte Kassák Klubként emlegetett közösségi tér, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár fiókkönyvtára mellett az MSZMP három körzeti alapszervezete, valamint az ifjúsági klubmozgalom egyik legjelentősebb helyszínévé avanzsáló Zuglói Diákklub is a falai közé költözött.

És a Kassák működött. Az itt rendezett filmklubok, író-olvasó találkozók, beszélgetőkörök, illetve táncos-zenés alkalmak iránt ugyanis a telepi tizenévesek jelentős része hamar érdeklődni kezdett. A színes programkínálatban kezdettől kiemelt figyelem jutott az alternatív zenének. Egy darabig a Nevada volt a rezidens banda a Kassákban, de 1969-ben itt játszotta búcsúkoncertjét a Radics Bélával felálló Sakk-Matt is. Ugyancsak ’69-ben – Kassák Ház Stúdió néven – itt indult el a Halász Péter és Koós Anna által szervezett, később nagy hírű színházi társulat, amely 1972-ig tartotta a Kassákban az előadásait.

A klubot 1970 és 1975 között vezető Nógrádi Gábor idejében a hely még népszerűbb lett. 1973. november 13-án mindenki számára nyitott táncházat tartottak a Kassákban. A Nógrádi által hívott Sebő Ferenc és zenekara húzta akkor a talpalávalót, és ők sokáig meghatározó alakjai maradtak a Kassáknak. A kezdetben kéthetente megtartott Sebő-klubok először az irodalom és a népzene határait rajzolták újra, majd a későbbiekben táncházzal és tánctanítással is kiegészültek. Olyan neves szakemberek tanítottak a Kassákban táncot, mint Timár Sándor, a Bartók Béla Táncegyüttes vezetője, Zsuráfszky Zoltán, az Állami Népi Együttes, vagy Janek József, a Bartók Béla Táncegyüttes táncosa, de Martin György, az ismert néptánckutató is elmaradhatatlan vendégnek számított. Kétségkívül állíthatjuk tehát, hogy a Kassák volt a táncházmozgalom egyik fő keltetője és bázisa.

Nagy László költő, Szomjas György filmrendező, a Szürenon képzőművész csoport, vagy Korniss Péter fotográfus estjein a kultúra széles spektrumával ismerkedhettek meg az ide látogatók. Kitűnő produkciókat hallhattak a klubban a honi dzsessz rajongói is, hiszen 1975 és 1979 között Szabados György Nyitott csoport nevű formációja játszott itt sokat, később pedig a Szigeti Péter vezette dzsesszklubokban szerepeltek jobbnál jobb zenészek. Egy időben Szemző Tibor és a 180-as Csoport is a Kassák állandó fellépői közé tartozott. Indulása táján sokat játszott itt a KFT, 1981 márciusában pedig az Uzsoki utca 57-ben búcsúzott táborától az URH, amely működésének rövid ideje alatt a kibontakozó újhullám törzshelyévé tette a Kassákot. Itt lépett először közönség elé a Kontroll Csoport, s egy kisebb fesztivál keretében 1981 februárjában itt játszott a Balaton, a Neurotic, a Punkráció és az imént említett – de akkor még nem búcsúzó – URH is.

A nyolcvanas évek elején a közönség lassanként kicserélődött, s a népzenei programok háttérbe szorulásával párhuzamosan előretört a főváros induló zenei és színjátszó együtteseinek lehetőséget biztosító Amatőr Fórum, 1986-tól kezdődően pedig a Petőfi Csarnokkal közös szervezésű Új Zenei Prognózis keretében ugyancsak kezdő együttesek mutathatták meg magukat a Kassák színpadán. A klub életében mindinkább előtérbe került az avantgárd irodalom és zene, olyan zenekaroknak biztosítottak itt próbalehetőséget, mint a Pokolgép vagy a Nyugati Pályaudvar, de erősnek bizonyultak a Dárday István, Tarr Béla és Vitézy László fémjelezte filmes programok is.

1983-as vezetőváltás következtében megváltozott valamelyest a Kassák Klub profilja. A koncertek száma megcsappant, ekkor kezdte azonban működését az egészséges életmódot, a korszerű táplálkozást és a keleti művészeteket népszerűsítő SANA-klub, de látogatottnak számított az amerikai népzenével hívogató blueskocsma, valamint a CHUCK-buli nevű rockdiszkó is.

A Kassák Klub a Petőfi Csarnok indulásakor zuhant meg jelentősen, az 1986-től üzemelő intézmény elhódította ugyanis a zuglói közönség javát. Igaz, a lakossági panaszok miatt a zenés programok száma addigra egyébként is lecsökkent. Helyettük csendesebb, az akkor trendinek számító irányzatoknak megfelelő programok jelentek meg a Kassák Klub kínálatában, mint például az asszertivitás tréning, vagy különféle személyiségfejlesztő és pszichológiai alkalmak. Addigra a sokat látott épület állaga is igencsak leromlott, s mindezen tényezők együttesen járultak hozzá a Kassák Klub 1990-es bezárásához.

2004-ben aztán sor került a Kassák újbóli megnyitására, ezúttal a Zugló kulturális életét szervező Cserepesház telephelyeként. A ma az épületben működő Zuglói Ifjúsági Centrum mások mellett jóga, társastánc, film- fotó- és ajándékkészítő foglalkozásokat kínál, de rendszeresen szerveznek tehetségkutató versenyeket is.

Fotók (Fortepan, Urbán Tamás)

Megosztás: